WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Pitanja vezana uz društvene igre
Odgovori
Avatar
ninomili005
Reactions:
Postovi: 55
Pridružen/a: 10 stu 2013, 21:07
Ima zahvala: 38 puta
 pohvaljen: 101 put
Kontakt:

WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la ninomili005 »

Dragi moj prijatelji wargameri,
Trebao bi vase misljenje o pomenutoj igri. Inace strastven sam ljubitelj card driven sistema i sam Paths of Glory (ove nedelje konacno dobijam 5. ediciju) mi je jedna od omiljenih 3- player CDG (zajedno sa Hannibalom i Twilight Struggle-om). Ovu igru gledam vec duze vremena, ali me citavo vreme odbijaju misljenja ljudi na BGGju, da je kupim. Prvenstveno mi smeta to, da pise da je igra jako skriptirana, da je jako ogranicena te da su eventi uvek uslovljeni odigravanjem drugih eventa predhodno. Takodje me bas nije odusevio komentar, da je konfuzno odigravanje zapadnog i istocnog fronta odjednom, te da se igra zna zadrzati samo na jednom frontu poprilicno dugo, a da se drugi totalno zanemari... Iskreno skinuo sam si pravila, i posle 10 minuta citanja osecao sam se jako jako domace u njima (kao da citam PoG). To me je podstaklo da opet krenem da se odusevljavam igrom... E sad konacno, da mi neko od vas kaze direktno iskustvo, sa mozgom i iskustvom malo vecim od americkog mcdonalds hamburgera. Tako da dragi prijatelji igor1970, stipsonov, Igor, Vatanen i ostali razvezite se... :thumbs :thumbs

I samo jedna konstatacija- odgovor, na vase misljenje koje ste nedavno izneli u jednoj temi (preporuka ratne igre za pocetnika)- Tide of Iron je wargame i to jako dobar wargame, sa jako puno takticke variabilnosti. Naravno za to je potrebno nekoliko stvar... Kupiti neku od ekspanzija, te igrati igru sa novim 1a pravilima. Igru prodajem posle vise od 400h igranja svih ekspanzija i svih dodatnih scenaria te kampanja, ali mislim da je igra nepravedno satanizovana na ovom portalu i stavljana u isti kos sa A&A i Risk sto je po meni tragikomicno. A vec sam core game ( i to sa ffg pravilima) je sa taktickog aspekta za memoir44, CC:A, Julius Cesar i slicne parodije na war gaming institucija i pojam! Mozda su sami dizajneri ove igre neko ko bas nije prepoznatljiv u klasicnim ratnim igrama, ali molim vas nemojte zaboravit, koji sve dizajneri- bogovi su pisali scenarije, te ko je sve pomagao u razvoju ove igre(Richard Berg, Don Greenwood, John Hill, Chad Jensen i mnogi drugi, niko od njih nije bas poznat po tome da je strastven ljubitelj Riska ). Eto to sam samo u nastavku hteo, da vam napisem, jer sam bijo u temi koju je postavio stoka, razocaran sa vasim pristupom prema pomenutoj igri. Nisam mogao da izgubim utisak, da je jednostavno niste dovoljno igrali te tako dali igri dovoljno prostora da zablista, a mozda je bio prisutan i amozitet prema tome sto je igra izbacena od strane FFG-ja (koji je poznat po svemu samo ne po War igrama) na jedan njima svojstven komercialni nacin sa brdom plastike (jer jim rukovodstvo ocigledno ima obsesiju, da svaki boardgame mora biti amertrash).
slika
Stips
Reactions:
Postovi: 954
Pridružen/a: 09 kol 2011, 15:34
Ima zahvala: 590 puta
 pohvaljen: 577 puta

Re: WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la Stips »

Nisam igrao ToI, niti Barbarossa to Berlin.

<q>..CC:A, Julius Cesar i slicne parodije na war gaming institucija i pojam</q>
It is what it is. Casual wargame. A ovaj kult monstera me niti najmanje ne tangira.
To što neka igra traje 8h, 12h ili 1000h je, samo po sebi, 1% awesome a 99% cumbersome.
Ako mi je tema zanimljiva otprije onda je 50%-50% (jer, ima i drugih stvari, ako ništa drugo - postoje obaveze), a ako nije onda je to Stockholmski sindrom: da igram Seljačku bunu cijeli vikend naravno da bih se uživljavao u Gašpara Alapića.

MIslim li ja da je Julije Cezar najbolja igra ikad? Ne.
Čak, poslije nekog broja partija ga možda znam i predobro (što nije garancija da ću svaki put pobijediti, jer postoji i sreća,
a bome postoji i posvećenost) pa mi nekad liči na veliki sudoku. Plus, tematski je odvojiv, mogao bi biti i u svemiru.
A opet, narativ građanskih ratova tih par godina je odličan, i nije nametnut. I da se odigrati u dva sata.
_Zabavna_ je, i kao kvalitetna igra i kao poticaj da pročitam Cezarovu "Moji ratovi".
a i koji to Istočni front ne bi mogao biti u svemiru?

Nego, <q>parodije</q>
Parodije čega?

Wargame je sinteza dva svijeta - euro i ameritrash. Euro, jer pred igrača postavlja problem koji on kroz kombinatoriku može riješiti, te ameritrash jer gradi narativ, pa često ugrađuje elemente narativa u pravila nauštrb jasnoće ('chrome').
Dakle, želi jasan rulebook ali šta što više elemenata 'osjećaja'. Što se lako može postići kroz rast volumen - naprosto napiši jako detaljan rulebook. No, jako detaljan rulebook povećava 'fiddleness'. Više detalja, više pravila. Sudaraju sve dvije jedinice i gleda li se samo snaga ili snaga i modifikator terena ili možda još i potrošenost, moral, možda i oprema?
Nosi li logistika apstraktni supply, ili gorivo i municiju ili još i hranu, pojačanja? Više pravila, više vremena.

I tu ulazi redukcija.
Twilight Struggle pola stoljeća globalnih događaja svodi na koji sat, na običnom stolu. Je li zato 'loš'?
Nope, reduciran je do srži i ono je što jest. Bi li bio 'bolji' da prekrije sve vodoravne površine doma i da traje tjedan dana?
Ne bi bio ni bolji ni gori, nego bi bio nešto drugo. U klasi 1 - 3 h je očito točno pogođeno ono što treba, pa otud i impact TS-a na svijet bord igara. A tog impacta ne bi bilo da se ekipa ne _zabavlja_ .

E sad, kratka stanka ovdje: pretpostavljam da svi smatramo onaj ubrzani rad klikera jednakom zabavom kao i npr smijeh na toboganu, pizzu, vožnju bicikla? Jer, zato smo u ovom hobiju. Samo da razjasnim što smatram pod _zabavom_.

Ja laganini tek ulazim u wargameove i kompleksnije igre i ne pada mi na pamet sebe proglašavati nekim guruom.
A znam li stvar ili dve, vjerujem da znam. Samo kako mi se na FB ne da diskutirati oko svakodnevnih tema tako mi se ni tu na forumu ne da diskutirati oko bordgejmova, jer ovakve javne prostore doživljavam kao mjesta (samo)promocije kroz priču. Što će reći, mjesta za folere. Mene zanima igranje, i uživam u ovakvim razgovorima u manjem društvu, ali da sad mudrujem po javnom prostoru to nema veze s igranjem nego s egom.

btw.
I to veeeliki btw.

Pustimo to da je wargame dodir dva svijeta.
Što to wargame zapravo - jest?
najlakše se pozvati na bgg, pa dati link (jer u današnje doba, kad ne znaš, daš link):
https://boardgamegeek.com/wiki/page/Wargame
Definicija je tak - tak. Što se više prolazi kroz tekst članka, to se više vidi koliko je arbitraran.

Otprilike odgovoriti na to što je wargame je kao i odgovoriti na to što je to rat
(Ima li ih više različitih ili su to samo različita lica jednog te istog? Postoji li uopće mir?)
Lako je nabrojati naslove. Lako je osporiti naslove. Lako je reći Rizik nije wargame, a recimo Eastfront jest. Pa onda reć EastFront nije a Tide of iron jest. Pa reći ToI nije a Napoleon's Triumph jest. A ako se netko pozove na Kriegsspiel, istog trena isključuje sve CDG, sve SVE, i Paths of Glory i Age of Napoleon, i Hannibala i No Retreat, sve. Jer apstrahiraju fizičkost terena i svode dinamike na pretpostavljene produkte postojećeg stanja (npr: nope, preko Sahare/Amazone/votever se ne može, koliko god ti logistike bio u stanju i spreman ponuditi)... Svodi li se rat na 'ono što vojska čini'? Ili je naprosto eskalacija onog što se dešava u salonima visokih razina moći? Vojna poslijedica razilaženja u mišljenju moćnih? Kao nastavak politike, je li to tek tehnička podjela. Je li jak razgovor dviju vođa rat? Ratuju li države ili vođe tek koriste resurse država za vlastite ciljeve? Ili čak vođe zbilja tek koriste resurse države za vlastite ciljeve, ali _vjeruju_ kako ih koriste za opće dobro? Ili je rat naprosto ono što ljudi čine, ispušni ventil za usijane glave koje svaki prošireni čopor (što je zgodna definicija društva) ima, a koje nasilje _tek potom_ moćnici usmjeravaju za svoju korist? Je li rat ljudima ono što je skakavcima selcima seoba, kao i pticama selicama? Kontroliraju li ljudi rat, ili rat kontrolira ljude? Što nas vodi na onu - stvaraju li povijest veliki ljudi ili masa.
I tako dalje.

Rat je strašan i odvratan, no eto postoje wargamesi.
Ne zavaravajmo se da itko od nas modelira, ili čak želi modelirati, na svom stolu u svojem slobodnom vremenu 'pravu stvar'. Rat je velika pljačka i klanje, jedno veliko bezakonje i trijumf kaosa - sveden na neki retrospektivni narativ kako je država A pod vođom 1 pobijedila državu B pod vođom 2. Jer povijest otprilike _jest_ to. Čak je i riječ povijest = narativ. A narativ se potom dijeli u bitke, bitke u čarke, i tako to sve do pojedinih sudbina gdje se tek iz žablje perspektive vidi koliko je to sve zapravo ludo, svirepo i zlo, i nasumično. Rat je naličje civilizacije, čak ne naličje nego stablo na kojem civilizacija širi svoje lišće i brije kako je divno zelena. Razlika između državnika-zlikovca i državnika-povijesne ličnosti je u tome što si zlikovcu suvremenik pa ga znaš, a o povijesnoj ličnosti samo čitaš.

Tko želi, nek pročita http://www.ratical.org/ratville/CAH/warisaracket.html


U svakom slučaju.
To su _igre_ . Služe _zabavi_ .
Bilo to proživljavanje drame, povijesna ili strateška studija, glavolomka, ima mjesta za svakoga.
Ako nekog veseli 12h, neka. Ako nekog veseli 30 min, neka i njega.

A ako nekog zanima još kraće, eto i njemu:
https://boardgamegeek.com/boardgame/174 ... e-waterloo


PS
Je li TS wargame? ;)
Ovi su korisnici zahvalili autoru Stips za post (ukupno 2):
kockicamiljenko
Vatanen
Reactions:
Postovi: 415
Pridružen/a: 29 sij 2013, 14:46
Ima zahvala: 255 puta
 pohvaljen: 425 puta

Re: WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la Vatanen »

Oko BtB-a, otvorit ću svojim komentarom s BGG-ja:

"Mehanički bolja, čišća i razrađenija igra od PoG-a, no kojoj se mora priči sa sviješću o nepotpunom (koliko god jasnijem) rulebooku zbog kojega su pravila razumljiva samo onima koji su PoG prethodno igrali. Jako podcijenjena igra s manjkom korisničke podrške. Snažno balansirana prema istočnom frontu, no to nije mana kako mnogi tvrde".

To ti je ustvari srž mojeg razmišljanja kojem samo mogu dodati da je PoG atmosferičnija igra, tj. da je u njemu igraća mehanika autentična, a u BtB ipak presađena. Rezerva koju bih stavio je onaj osjećaj kupnje novog - s BtB u osnovi dobivaš istu igru, čija je osnovna razlika u mogućnostima blitzkriega, odnosno u kretanju oklopnih jedinica (tj. mogućnosti i kretanja i pucanja u istom potezu), u nevažnosti utvrda i rovova (koji se ionako u PoG-u ne kopaju koliko bi se možda trebali). No to tebi može biti i prednost - ulaziš u poznati sustav koji je blagoslovljeno očišćen iznimaka (nije da ih nema, ipak je to Ted, samo ih je manje). Meni je BtB najdraži CDG za solo igranje, bez nekog posebnog razloga. Balans na istok doista postoji, a za što bih svim kritičarima rekao: v. pod naslov igre, hvala.

Zgodan dodatak je mehanika ekonomije - broj karata u ruci ovisi o naftnim poljima i rudnicima - to je jedna mala apstrakcija koja se meni prilično dopala (iako mi se nije dopalo brojanje i pamćenje o kojim je lokacijama točno riječ :-)
Kao i u PoG-u - gomila malih nacija po ploči s posebnim pravilima koja jesu povijesna, ali bi ih pametniji developer otkantao jer teško da mogu presudno utjecati na glavna zbivanja.

Dosta nepotrebnog kompliciranja oko pomorskih invazija, ali s druge strane očuvana napetost oko toga gdje će se one zbiti. Alternativna i stvarna povijest isprepliću se nešto češće nego li u PoG-u kroz mogućnost izbora nekoliko neostvarenih, a zamišljenih operacija (prema, čini mi se, samo početnom odigravanju u PoG-u?).

Pomorske invazije su meni možda i osnova atmosfere (naravno da je ima i na karticama), no nisam siguran koliko ovo kopi-pejstanje iz PoG-a uspješno u cjelini prenosi atmosferu Drugog rata (gdje mislim da PoG briljira za Prvi i da je to ustvari i njegova najjača strana, bez obzira što si ne mogu pomoći da ga proglasim zastarjelim u jednom lijenom pristupu čišćenju exceptiona, a iako je i takav za svoje vrijeme bio revolucionarno jednostavan od 5. izdanja očekivao sam da se otvori prema novim igračima. Dakle PoG-u ću na osnovu sjajne simulacije nepokretnosti frontova/klaonica oprostiti sve nedotupavnosti, BtB-u zapljeskati jer je usmjerenija i jednostavnija igra, ali nema taj dašak genijalnosti...).

Paper map jedina opcija u kutiji, ali postoji zasebno mounted čini mi se. Igra je bagatelna na GMT-ju i uvijek je In stock.

Tide of Iron... Ne mislim snobovski frktati na plastiku i kocku (koja je uostalom sadržana u velikom broju wargameova) - to ne bi bilo pošteno nakon jučerašnje partije Tokaida i pored toplih uspomena na TI3 - štogod čovjeka veseli zacijelo nije loša igra (što sam uostalom i rekao - "da ne kažem da to nije dobra igra", samo da je žanrovski gledano više prema ameritrashu nego li prema wargamingu).

Nekima se rasprave o žanrovima čine bespotrebnima - i u filmologiji je žanrovska teorija tradicionalno najviše loher i svašta može biti svašta, iako sam osobno veliki protivnik toga - bez terminološke čistoće nema napretka u razmišljanju.

Postoje dva osnovna pristupa definiranju žanrova. Jedan je onaj koji pokušava iznaći kakvu središnju os, strukturu, esenciju žanra po kojoj onda nešto uključuje ili isključuje iz njega - najveći neprijatelj ovakvoga definiranja jest ikonografija jer ona često prijeći da se vidi što je to žanru doista osnovno, bez čega on ne može postojati, na čemu se temelji; drugi je povijesni (koji vodi računa o kontekstu, različitim uvjetima u kojima se nešto određuje i samoodređuje kao žanr) i vodi računa o tradiciji žanra - što je u njega ulazilo ranije i u kakvoj je relaciji novi proizvod s tom prošlošću. Prema prvom pristupu Ratovi zvijezda nisu SF - možda mogu biti vestern ili fantasy, a u svakom su slučaju akcijski film, ali nisu SF, bez obzira na laserske pištolje i letanje po svemiru (to je puka ikonografija). Prema drugom pristupu jesu SF jer neupitno koreliraju s ranijim SF-om na mnogo načina, uključivo tu i ikonografiju, specijalne efekte, samoreklamiranje kao SF, pa i današnju općenitu uključenost u SF (preciznije: sci-fi, a to ne mora biti isto) kanon.

Prosječni korisnik žanra očekuje ponavljanje stalnih formula (zato i jest poklonik žanra), uz tu i tamo malo varijacije koja ne narušuje osnovnu strukturu. On očekuje dobiti ono za što je platio lovu, pa ako reklama kaže SF, on ište SF. Kad se žanr transcendira, kada dosegne vrhunac i transformira se u nešto drugo, poklonici žanra takvo djelo znaju smatrati "ne-pravim" - pa onda novi Bond nije pravi Bond, špageti vestern nije pravi vestern, novi Ratovi zvijezda nisu pravi Ratovi zvijezda itd.

Prema drugom određenju, a koje se i mnogo češće danas koristi jer je inkluzivnije - vodi računa o većem broju aspekata proizvoda i nije toliko teorijsko/strukturalističko - žanr je dobrano uvjetovan svojom prošlošću i onime što proizvođač s njime namjerava učiniti, dakako i onime što kaže publika, ali nije to baš sve stvar izbora gledatelja - jer žanr čini i samoodređenje proizvoda i cijeli paket merchandisea koji s tim ide.

FFG je kao najveći proizvođač ameritrasha Tide of Iron odlučio opremiti kao ameritrash, a tek ga je vrlo sekundarno namjeravao u tržišnoj logici prodati i pod wargame, naravno ne tvrdim wargamerima nego "wargamerima" ala ekipa Dice Towera (ratna igra je ona igra u kojoj ima rata i koja je lijepa, a dovoljno lagana da nam se da igrati, a wargameri nek se j...). Ta odluka nije slučajna i ona je u bitnome žanrovska. Primijeti da uopće tu nije bitno ima li ta igra veze s ratom ili nema, je li ona wargame po logici onoga "što simulira rat" (dakle ajmo reći strukturno). Ako je Memoir 44 wargame (a već ta pomisao, kao i sve što radi Borg) malo žulja radikale, onda nema razloga da to ne bude i Tide of Iron. No to je kao kad Dice Tower napravi listu svojih wargameova u kojima, naravno, nema ni jedne igre za koju bi ozbiljniji wargamer rekao da je u žanru - Ameri se rijetko zamaraju takvim raspravama. U žanru je ili ono za što nam kažu da je u žanru (i tu ponekad bude strašno što sve trpaju unutra) ili ono za što mi kažemo da je u žanru (a ovo samo zato jer je Dice Tower dovoljno snažan na svojoj liniji - "igranje je zabava, tu nikakvoj ozbiljnosti ne može biti mjesta osim kada je riječ o tipično američkoj politkorektnosti ala Freedom The Underground Railroad" da i sam određuje što je u žanru, a što izvan njega). Gluposti, naravno. Niti tko prodaje Memoir 44 ozbiljnim wargamerima kao wargame, a što opet ne znači da ga isti ne igraju i u njemu ne uživaju. To čak nema veze ni s entry levelom jer mehanički nema blage veze s onim što ozbiljniji wargame jest. Ponavljam, to ne znači da igra nije dobra i da ne simulira rat.

Iz prošlosti žanra dolazi i animozitet prema igrama s blokovima i prema cjelokupnom Borgovom kopi-pejst sustavu, koji i ti očituješ, a koji nije drugo do pojednostavljenje ranijih i težih taktičkih igara. Za "prave" wargamere u žanru je samo ono što izlazi iz tradicije Tacticsa, iz SPI-ja i određenih faza Avalon Hilla - i to je nešto što ponekad i nesvjesno sami perpetuiramo. Wargaming obzor očekivanja desetljećima je omeđen nekakvim hexovima i counterima (Wellsovi Mali ratovi nisu još stvarali nikakav žanr, kojega je preduvjet masovnost, a rekao bih da to nije učinio ni Rizik, već se obično uzima jelte taj Tactics II Charlesa Robertsa, iako bi me tu upućeniji kolege sigurno mogli ispraviti), CRT-ovima, detaljnim researchem.... pa su ga onda znatnije inovirali CDG-jevi raznih vrsta i malo izmijenili taj obzor (ovo sve govorim za Amere koji jedini imaju uvjete za stvaranje žanra u pravom smislu riječi, a koje ovdje dovoljno poznamo i igramo jer sumnjam da imamo dobre uvide u povijest wargaminga u npr. Njemačkoj nakon 2. rata). I ovo što govorim jest naravno DEBELO POJEDNOSTAVLJENJE.

Činjenica da se, primjerice, TS-u često odriče mjesto u žanru mnogo govori o dinamici unutar wargaming zajednice - CDG-jevi usprkos svemu još uvijek nisu svugdje i uvijek prihvaćeni kao wargameovi (PoG-u je "oprošteno" jer zadržava countere i combat factore) mada su danas vjerojatno najbrojnija podgrupa wargameova. Moje je mišljenje da sve to ima mnogo manje veze s raspravom kako hladni rat ustvari nije rat (totalna glupost da se razumijemo jer obaseže velik broj toplih ratova, a ne odnosi se samo na izravan sukob SAD-a i SSSR-a konvencionalnim oružjem), tj. s time kako tu nema direktnog pucanja i bitaka, nego je riječ o area influence igri. To je igra koja na određenoj razini apstrakcije simulira i ratne sukobe, ali ne ulazi u očekivani obzor izravnog sukobljavanja. I onda se postavlja esencijalističko pitanje do koje razine apstrakcije igra može ići a da i dalje ostane wargame? Je li potreban tenkić na ploči, bilo kao plastika, bilo kao counter da nešto bude wargame ili je dovoljno imati kartu Indo-Pakistani War i baciti kocku? To su pitanja ikonografije i pitanja povijesti onoga što je žanr činilo. Držim da je TS transcendirao žanr wargamea iz kojega je krenuo i to ga je stavilo u poziciju svojevrsnog osamljenika (naravno da i on ima svoj historijat i naravno da je onda iz njega izišla gomila epigona) - nešto slično dogodilo se filmu 2001: Odiseja u svemiru u kontekstu filmskog žanra SF-a - on se jest naslonio na raniji SF, ali je žanr dovoljno inovirao da ga se baš iz njega može i isključiti te je kasnije bio mnogo imitiran. Naravno da pitanje kvalitete i uspjeha kod publike onda postaje bitnim faktorom.

Uz wargaming se veže određeni snobizam, snobizmu uvijek smeta ono što je masovno, a TS jest masovan (već samim time što je prvi na BGG-u) pa ako mu se već ne može reći da je loša igra (a nije, nego je naravno genijalna) onda ga se barem može pokušati isključiti iz žanra jer je ono čime se mi bavimo ipak "za odabrane" (ponovno ne govorim ovdje o hrvatskoj zajednici wargamera, nego o onome što čitamo na BGG-u). Dakle ovdje govorimo o povijesnom senzibilitetu igraće zajednice, ne o tome "što stvarno jest" jer takav "esencijalizam" ionako nije moguć.

Naravno da se unutar žanra događaju mali pomaci, čišćenja, strimlajnanja i da se takvo što događalo prije CDG ere, ali kad god netko radikalno prereže digne se graja, koja može izaći na dobro ili na loše po igru. Neke kompanije i dizajneri mogu temeljem svoga ugleda raditi veće potrese, drugi ne mogu. Ako TS nije wargame, onda to po logici razvoja nije niti bilo što iz COIN-a u kojem nema ništa više izravnog ratovanja nego li u TS-u, a to je već ozbiljni problem za razmišljanje.

Kada se, međutim, pokuša prvim pristupom, onim strukturalnim, odrediti što je to wargame onda tek dolazimo do totalnih tobož common sense nedotupavnosti ala to je svaka igra u kojoj postoji neki sukob ili u kojoj postoji simulacija konvencionalnog vojnog sukoba/obračuna ili nešto treće... Čak i kada su najveći umovi određivali književne ili filmske žanrove ovakve su definicije, bez obzira na svoju eleganciju ili privremenu upotrebljivost, u konačnici bivale pobijene ili barem načete - jer je esencijalističke definicije, koje rijetko vode računa o povijesti, jako teško braniti. Za žanr kao kategoriju koja nije isto što i rod ili vrsta jako je teško zanemariti tradiciju uvrštavanja i isključivanja, ono što je u žanr jednom prije ušlo (a što, naravno, nema nikakve veze s općenitom kategorijom kvalitete).

Zbog svega navedenog, za mene je Tide of Iron ipak ameritrash, a ne wargame, čime mu nipošto ne želim iz snobističkih pobuda odreći kvalitetu.

S druge strane, Tide of Iron ne inovira niti žanr wargamea, niti žanr ameritrasha - on je fantastična kompilacija, točno u duhu Fantasy Flighta i Christiana T. Petersena - to je TI3 - perfektno skrpana i lavish producirana kombinacija nekih drugih igara. Zato Tide of Iron nikome ne služi kao inspiracija za daljnji rad u wargame žanru, za razliku od Paths of Glory, za razliku od Twilight Strugglea, za razliku od Rise and Fall of The Third Reich, za razliku od ASL-a i za razliku od, ovo je već moje fanovsko nadanje za neku budućnost, US-a.
Ovi su korisnici zahvalili autoru Vatanen za post (ukupno 3):
kockicaIgormiljenko
Boardgames are power fantasies.
Maciej Janik et al.
Avatar
igor1970
Reactions:
Postovi: 57
Pridružen/a: 06 stu 2011, 14:36
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 110 puta
 pohvaljen: 32 puta
Kontakt:

Re: WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la igor1970 »

Moram priznati da u moru igara koje se svakodnevno pojavljuju i dugačkoj wish listi koja ide paralelno sa velikim backlog-om igara koji stoji na polici Barbarossa to Berlin vjerojatno neće nikada doći na red iako se trenutno da nabaviti dosta povoljno. Možda jednog dana u penziji ako preživim do tada.

A što se tiče Tide of Iron evo mogu samo staviti link na moj review na BGG-u od prije dvije godine - i danas otprilike imam isto mišljenje. Dobra igra koja mi nije baš super sjela.
https://boardgamegeek.com/thread/972520 ... sonal-view
Avatar
ninomili005
Reactions:
Postovi: 55
Pridružen/a: 10 stu 2013, 21:07
Ima zahvala: 38 puta
 pohvaljen: 101 put
Kontakt:

Re: WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la ninomili005 »

Ali igoe1970, kazi mi koja igra CDG sistema, WW2 tematike je moze zameniti? Pa kao sto rekoh, meni se CDG sistem izuzetno svidja, prosto tu mehaniku sam primio srcu... E sad posle tolikih partija PoG, stvarno bi mi sjelo nesto sto je striktno za 2, sto mi je po mehanici poznato i sto oslikava svu car WW2. Ako imas nesto bolje na pameti, a da se uklapa u te vode slobodno kazi. Imao sam prilike, da igram gmt remake od Panzera i uopste nisam uzivao. Od ovih US, WatW, WiF nisam probao nista, jer nekako u svoj ljubavi do war igara ipak necu da igra igra mene (sa milion i jednim pravilom i sheetom) nego uvek gledam da to bude spoj ozbiljnostivi zabave (kolikomgod je moguce). I za sada dalje od The supreme commandera i Europe Engulfed nisam otisao... E sad ako nesto postoji u tom low-mid rangu,sto je samo po sebi predvidjeno za 2, i ako jos ima CDG sistem, molim te kazi rado cu razmisliti.

E i hvala vam momci na sirokim odgovorima, ali i dalje stojim iza tvrdnje da je ToI jedan jako kvalitetan tactical war game preobucen u amertrash odelo sa delnim osobinama amertrasha (jeste uticaj TI3 je vidljiv), ali sam po sebi u nijednom elementu ne zaostaje ni po strategiji, ni po dubini za combat commanderom i CoH:atb 2ed. Igra moze da ti ne lezi, ili da ti se ne svidja, ali je suludo je ubacivat u isti kos sa memoirom44(koji je btw ticket to ride sa tenkicima), a&a, i ostalim light war komercijalno pravljenim igrama. Toplo bi preporucio, da isprobate igru po malim izmenama napravljenim od 1A, i inovacijama ulicnih borbi u vidu Stalingrada...
slika
Avatar
igor1970
Reactions:
Postovi: 57
Pridružen/a: 06 stu 2011, 14:36
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 110 puta
 pohvaljen: 32 puta
Kontakt:

Re: WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la igor1970 »

ninomili005 je napisao/la:Ali igore1970, kazi mi koja igra CDG sistema, WW2 tematike je moze zameniti? ...
hehehe pa znaš što ću ti reći... Empire of the Sun
Stips
Reactions:
Postovi: 954
Pridružen/a: 09 kol 2011, 15:34
Ima zahvala: 590 puta
 pohvaljen: 577 puta

Re: WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la Stips »

Kaj je sa No retreat? Imala je par odličnih reviewa, Arnaudo ju je nahvalio. Kaj s njom?
Avatar
Igor
Reactions:
Postovi: 446
Pridružen/a: 08 vel 2014, 15:27
Lokacija: Zagreb
Ima zahvala: 196 puta
 pohvaljen: 402 puta
Kontakt:

Re: WW2: Barbarossa to Berlin (odgovor na ToI)

Post Postao/la Igor »

Nekako sam večeras u opoziciji,pa da nastavim u tom tonu.Odlična mi je tvoja tvrdnja da si se "navukao" na CDG-e.Ja sam nekako poprilično skeptičan i izbirljiv kod tog pitanja.Da,to uključuje i nedavno kupljeni filler EOTS,uvijek se osjećam sigurnije kada kupujem neku hex-and-counter igru nego CDG hex-and-counter igru :).Kako u oba slučaja pažljivo prikupljam informacije prije kupnje ali nikako ne uspijevam se riješiti nelagode da radi se o CDG-u.

Ipak,kada pričamo o CDG u većini slučajeva radi se o strateško/operativnim igrama,tu dijelim tvoje oduševljenje sa PoG,dodao bih i B2B,Pursuit of Glory te po meni jedan od ponajbolje implementiranih CDG naslova Amateur to Arms, Wilderness War i Hellenes.Zadnja tri nemaju veze sa WWII tematikom ali htio sam napomenuti.
Za skriptiranje sa odgovorio u postu i drugoj temi,i predstavlja mali broj vrlo teških odluka na početku igre i zapravo djeluje vrlo motivirajuće.

Ne bih se još izjašnjavao o EOTS,iako terminologija mi je potpuno jasna i Hermann koristi oprobane recepte "Rise and Decline of the Third Reich-a".Pravila su jasna sa mnoštvom slika i primjerom igranja,i prvi dojam je pozitivan..čak jako pozitivan.Ali da nebude sve divno - šteta što nema zasebnih prelijepih countera kamikaza kao u AWaW.
Ukoliko budeš imao interesa za taktičku varijantu WWI i "old school" wargejminga,ne traži dalje od 1914 Ofensive a Outerance i 1914 Serbien muss Sterbien.


P.S.
Twilight Struggle nije wargejm,ali evo dobar edukacijski review iste od mog "omiljenog" recezenta sa kojim bijem vječne bitke oko Hoplita.Nekako se osjetim doma...
Ovi su korisnici zahvalili autoru Igor za post:
igor1970
17.47 C. KAMIKAZES ATTACK ALONE....
Odgovori

Natrag na “Društvene igre”