Dragi, fpol, u inicialnom komentaru, sam rekao i izvinuo se svima koji bi eventuelno bili povredjeni mojim misljenjem o nekih od pomenutih igara... U takve rasprave se nebi zelio nikako upustati, ali posto je tvoj nacin odgovora, bio na samoj granici razmene misljenja- skoro da je presao u vredjanje i na osobnu razinu, odlucio sam ti ipak odgovoriti. Napisao, si post za koji bi vjerovatno dobio orden prvog reda od Asmodeeja, covjek bi u prvi mah pomislio, da si deo tog pogona.... Iako meni zameras na citavom nizu neproverenih informacija i na kontradikciji, tvoj post je pun takvih svari, i pun tvrdnji koje su uzimane bez jednog jedinog validnog argumenta.. Pa ajmo redom:
*Ne zadirem u mikro i makro ekonomiju, pogotovo ne u ekonomiju globalnog kretanja novca, suficita, deficita..... i nemam zelju te smernice unositi u tu raspravu. Medjutim ovo o cemu ja pisem, nema nikakve veze sa time. Ako slucajno imas nekoga, ko je distributer igara, ako slucajno znas neku adresu, koja se bavi prodajom igara, molim te zarad tvog znanja upitaj dal ima proporcialne veze porast cijena sa Asmodee nacinom trzenja. Odgovorno tvrdim, da ima. Asmodee trznom politikom, integrisanjem desetine manjih i vecih publishera je dobio dovoljnu moc, da postavljaju trzne standarde, i ekspresni porast cijena je direktna posledica toga.... Ja sam jasno dao do znanja, da su se cene dizale polako od 2007, ulaskom licenciranih proizvoda, ali naglog skoka cijena nije bilo do prije dve godine unazad. Ako imas mogucnost, molim te posalji jedan mail, nekom od distributera, sa zeljom da ti da spiskove FFG (Zman...) igara i njihove cijene do 2013, i po datumima porast te cijene od kraja 2014 i sredine 2015 kad je Asmodee pustijo svoje pipke. Ja ne iznosim nagadjanja oko toga, vec to odgovorno tvrdim a i znam zasto je prvenstveno do toga doslo (to kako Asmodee pokusava izbaciti iz svog lanca poslovanja velike distriburere, i kako je cilj trg postaviti bez posrednika, pa zbog toga distributeri imaju sada puno vecje nabavne cijene na vecu kolicinu, sta u krajnem stanju sa njihovom marzom donosi i veliki porast na maloprodaju- no to je vec tema za neki drugi post..). U jednom dijelu se ipak sa tobom slazem, porast vrijednosti dolara na situaciju je imao uticaj, ali opet u manjoj mjeri.
*Tvrdja o inflaciji od 2%, te ukupnom zbiru na 5 godina 10%, je tacna od prilike tako, kao da ja kazem, prosle godine sam kupio papigu, ove godine je baba na selu uzela kokosku, svako jutro kad pijem kafu hranim golubove- sto donosi jasan zakljucak da sam ja ornitolog.
*Monopol i pokusaje prezentacije monopola kroz razlicite grane isto su jako netacne:
*Piva- odgovorno tvrdim, da se u sloveniji popije i proda puno vise Laskog i Uniona nego Heinikena. Dao sam banalni primer, koji je ipak bolji, nego prazno nagadjanje sa informacijama...
*IT- Microsoft, pa ja mislim, da vrane vec znaju za njihov trzni gubitak, sve vecu konkurenciju na svim poljima i menjanje potrosackih softwera, za daleko jednostavnije, integrisane na mobilnim uredjajima. Koliko je Google zadnjih godina skinuo potrosaca Microsoftu, sta radi Apple krajnje je nelogicno uopste govoriti o kakvom monopolu...
*A Steam, ti predstavlja sasvim nesto drugo od proizvodnje video igara, i takav tip poslovanja koriste brojne kuce od EA, Sonyja, Microsofta, pa vec u toj smeri nema sumlje da monopol ne postoji.
*Kakve prednosti ima Steam ne ulazim, ali po pitanju Asmodee monopola si izneo tesku kontradikciju. Tvojom logikom, Asmodee daje stabilnost, manjim publisherima, da jih promaseni proizvodi finansiski ne pokopaju... prvo to nije tacno, a sve, i da je tacno potvrdjuje samo moju tezu, sto znaci da publisheri ne snose vise nikakve posledice za slabe igre, te da koliko god bio proizvod slab, Asmodee ce minus anulirati. Samo ti zamisli, u svetu kapitalizma kakva glupost je ova tvrdnja. Asmodee ne ulaze novac, zato da manje publishere stimulira za rad, vec iskljucivo zarad profita. Njihov odabir publishera koje su integrisali u svoju grupu, je takav da jih iskljucivo zanimaju oni koji imaju na svom kontu ultra mega hitove ili pak oni koji imaju potencialne hitove, ali jih marketinski nemogu iznjeti na pravi nacin. Sustina svega je profit, profit, profit i samo profit.... A koliko je to surovo, opet ti nabrajam primer treefroga, koji je nezvanicno bankrotirao, a onda odjednom postane dio Asmodee grupe, dolazi do ozivljavanja Martinovih mega hitova, preuzimanja licence, i svi srecni osim potrosaca, koji to osjete u svom novcaniku.
*Neznam u koje svrhe se pominje MTG i Warhammer, to prvo nije dio boardgaminga, a drugo ja o tome nisam uopste govorio, niti je to moja interesna sfera (iako sam i sam bivsi igrac MTGja). A ako uzimamo, boardgamove uradjene po njihovoj licenci, pa nijedan se nije previse proslavio, niti je bio prodajni hit (mozda jedino Chaos in the Old World) sto je i vodilo do toga, da Asmodee nije preko FFG produzio ugovor za Warhammer licencu.
*prije x godina je sigurno izlazilo manje igra, tu se slazemo. Da danas izlazi vise smeca i tu se slazemo. E sad dali danas izlazi vise dobrih igara... E to je za neke jako diskutabilno polje (za mene svakako nije). Medjutim cinjenica je, da sve te nazovi dobre igre, su gradjene na bazi onih, koje vec niz godina postoje. Svaka od tih iz novog vala (ili sto ti kazes kvalitetnijih) igara, u svojoj biti sadrzi ili je izgradnjena na bazi vec postojece igre (ima izuzetaka naravno, ali nazalost jako malo). Ja u nijednom momentu ne tvrdim, da su sve te igre slabe, daleko od toga, cak i meni osobno se neki od tih naslova jako dopadaju, ali je neosporna cinjenica, da novije top igre, pocivaju na kozmeticnih promenama, onih koje su vec utabale put uspjeha. A masa i sire potrosacko polje, dovodi do toga, da igre koje bi nekada bile okarakterizirane za smece, danes cvatu kao gljive po kisi.
*tacno, kickstarter, pomaze ljudima da izbace svoj proizvod, i to opet tako, da jim ne ugrozavaju finansijsku buducnost (sto je opet deo teze o tome, da igre ne odvise samo od suvog kvaliteta, vec je moguce sa dovoljno novca, i kvalitetnom reklamom, bez najmanjeg rizika ljudima uvaliti totalno smece), ali me u toj recenici cudi, kako su manji nekvalitetni.... sto bi od prilike znacili, da su veliki "kao" kvalitetni... opet zamena teza, jedan mutant kakav je CMON, koji je u prosloj godini za boardgaming svijet okrenuo ogromne pare, proprocionalno izbacuje najvise smeca na broj igara koje izda, a sve ide preko KS, jer tamo najlakse takvo sranje uvale. Takav mutant, bi pre 5 godina bio osudjen na paljbu sa svih strana, kritika bi bila, brutalnog karaktera.... danas ga spasava to, sto pakuju jako lijepu plastiku, te sto je njegova potrosacka masa vecinski, sa stanovista kvalifikovanja samog igrackog dijela totalno nekriticna (to je onaj dio u prilivu svega i svacega u nekada dosta zatvoren krug ljudi, kojima su igre znacile nesto drugo, ne za posmatranje prekrasnih miniatura).
*Vjerovao mi ili ne nikada, ne podlezem pritisku vecine, i nemam zelju raditi nesto, samo zato sto to rade ostali.... Ali ja Dice Tower prezirem vec godinama. Pricas o svemu na dugo i siroko, ali ignorises primera koje sam naveo. Kojim argumentom bi obranio postavljanje igre u top 3 godine, na osnovu prototipa? Jesi mozda igrao koju od igara koju su pomenuta gospoda toliko ispljuvali? Pljuvacina po igrama kakve su Vasco da Gama i Hawaii (gle cuda obe su izasle pod 999games) nemaju nikakav osnovni princip po kom se pljuju... Tu ne postoje nikakva kriticka mjerila, po kojima su oni objansili zasto su te igre toliko uzasno lose. Ako bi oni uzeli kao standardno mjerilo po kom su ove igre toliko smece, onda bi pola Asmodee igra moralo biti tokom emisije spaljeno, a 90% CMONA ekskomunicirano! Da nebudem grub (upotrebio bi drugi izraz), nije istina, da su B-siged ispljuvali, to sto su toj igri uradili je mala cuska naspram toga sta su uradili pomenutim igrama, a to je toliko losa igra, da covjek nesme nista da jede taj dan kad je namerava odigrati, toliko slaba kopija nekih igara, koja cak ljude koji nisu u tom hobiju vredja svojom sustinom...Najlakse je Vaselu iskaliti bijes i biti jako kritican, kad ocenjuje manjeg izdavaca ili igru vasih sunarodnjaka- Vaults, pa ajde molim te sve cu poreci, samo mi, daj jednu takvu recenziju neke od Asmodee grupe. Vidis to se zovu dvostruka mjerila, ili nedostatak pravila vrednovanja.... (I da imao sam prilike, da odigram sve 3 pomenute igre). Da se masi nesto svidja, nemora defakto biti kvalitetno u sustini, ne sumljam ja da veliki broj ljudi gleda DiceTower zato sto je to deo establishmenta, ja samo govorim o tome, da u njihovom radu ne postoji nikakav pristup, niti je njihov rad baziran na objektivnoj kritici.
*Dice Tower odustao od placenih recenzija.... pa naravno, to je bas to sto ti ja pricam, ako ti mislis, da oni rade za pola kile vegete i dvije kesice chipsa grdno se varas, pa oni za obavljanje prljavog marketinga dobijaju takve pare, da jim objektivno recenziranje nije uopste potrebno! Sto bi oni hvalili sve igre, kad mogu da nahvale samo one, koji to debelo placaju, pa se tako iz VGA kamera predje na kvalitetne snimke, snima po 10 emisija dnevno, a oni postanu glavne face... Veoma jednostavno...
*Sto se tice top 10 ww2... Pa, da iskreno i ja i ti mozemo da napravimo svojih top 10, jer ni meni ali ni tebi ovo nije posao vec hobi. Na moc nase rijeci, podlozan je uzi krug ljudi, takoreci poneko na ovom forumu ili prijatelji koje znamo. E za njih to vise nemozes reci. Oni od toga okrecu debele novce i ako od toga zive, red je da za nesto takvo imaju pokrice i kvalitetnu argumentaciju. Neznam kako bi ti rekao, ali i Jamie Oliver, bi mogao da umjesto kuvanja snima emisije tipa Top Gear, pa zasto to ne radi? Ako radis nesto na nivoju trebas o tome prosto imati znanje.... A ako time doprinosis kreiranju trzista, onda je to znanje jos vise neobhodno. Na takvoj razini vise nema mesta salabajzerskom pristopu i tezama "ja mislim, meni se cini"....
*link reviewa Marca za Campaign Commander-
https://boardgamegeek.com/video/5359/ca ... deo-review
*Moja je greska, sto sam Dice Tower Essentials nazvao gamesom...Mada neznam, cemu je ta greska relevantna za tu raspravu. Takodje teza, da Miami Dice radi iskljucivo velike publishere sam preterao. Ispricavam se, po prebrojenih Miami Dice za godinu 2016 4/5 je takvih (vise od pola Asmodee group)... A i u toj petini, nisu mali izdavaci...
Ali tvrditi, kako ja dajem neproverene podatke, a u isti mah, nabrojati 3 neproverena primera, u najmanju ruku je..... Outlive je u direktnoj vezi sa Asmodeejom preko izdavaca REBEL, bivsi REBEL.pl, danas dio Asmodee groupa.... TAK, nije igra koju su recenzirali zbog same izdavacke kuce vec zbog jednog od najvecih hitova epske fantastike, zvane Kingslayer Chronicles. Jedan od 2 autora je Patrick Rotfuss, koji je pisac pomenute triologije, i koja je toliko popularna, da se americke kuce takmice, koja ce imati prava na izradu pomenute serije (svima onima, koji nisu imali prilike knjigu procitati, od srca savetujem, da je uzmu u ruke), a pomenutu igru pisac u knjigama nekoliko puta obradjuje.... I za kraj glej cuda pomenuo si Restoration Games (nasmijao sam se kad sam vidio koliko si se upecao), koji rade redizajne vec postojecih igra iz 80, imali su direktnu prezentaciju svoje izdavacke kuce na DT(vlasnik inace drzi lanac restavracija po Floridi), i sad PAZI od 3 igre koje su izdali, sve 3 su prosle kroz serial Miami Dice, sve 3 izasle u 2017, a nijedna nije redizajn velikog hit...100% efikasnotst opravdana cime?:D. Eto dragi prijatelju, tolko o postenom udeo u pomenutoj emisiji i vrednosti iznetih informacija....
*Zasto bi moja misao o propadanju vrednosti bila neukusna? Da, ona je krajnje cinicna, izvrgnuta ruglu i ima ekstremni karakter- ali u biti stojim iza nje. Razaranje coveka kao bica, u 21. stoljecu, ce krenuti od njegovog zagljupljivanja i gubitka sposobnosti za intelektualno vrednovanje. Da bi covjek kao bice, bio pogodan za ucepljivanje svakakvih instant ideologija njemu treba ocistiti slobodu svesti, i neke od psihicke funkcije staviti na minimum (pre svega razmisljanje)... I ja sam samo naveo primer uspjesnosti tog projekta u nasem hobiju.....jeste izvuceno je iz konteksta i primenljivo za temu, ali postoje takve usporedbe i u drugim sferama zivota- npr. 2/3 amerikanaca nije culo za Mocarta, a Justin Bieber je ikona vremena, Fifty Shades of Grey je u par godina skinula po broju celokupnu prodaju knjige Rat i Mir, Kim Kardashian ima vise google pretrazivanja nego svi nobelovci zajedno.... Potpuno je legitimno, da sa tog stanovista napisem, i primer da je Pandemic Legacy zamjenio Twilight Struggle...
*Kad smo vec tu kod Pandemic Legacyja, da imao sam prilike, da sudjelujem u prvoj od sesija, nakon koje sam se nasao u cudu, izgubljen kao Alice in Wonderland (naravno suvisno je govoriti, da kompleksnosti nije razlog).... U igranju me je zamjenio jedan od vlastnika lokalnog kluba.... ali i njihov celokupni dojam posle odigrane kampanje je bio mozda za nijansu bolji od mog. Zbog tolikog hvalisanja ocekivao sam nesto sto nisam dobio, i priznajem igru sam posle samo jedne sesije ocenio sa 2 na bgg (po prvi put u zivotu). Mozda neobjektivno ali prema kolicini razocaranja, opravdano. Opet od tebe jedan nekorektan potez, gdje mene krivis za moj subjektivan stav, a da prije toga napises, kako ti se kod dice towera najvise svidja to sto su jedini subjektivni....
*Hvatanje mene u kontradikciji kako, hvalim GMT, CZE i Portal, a onda jih pljujem je opet jedan od dokaza, da nisi previse pazljivo pristupio citanju mog posta.... Ja sam o pomenutim govorio, kao o retkoj oazi, koji jos uvijek nisu podivljali sa dizanjem cijena i koji i dalje podupiru inovativnost, ali nigde ne stoji, da su sve njihove igre takve. Drugi dio se odnosi na izradu novih igara, gde govorim o modelu stvaranja igara. Pomenute igre su stvarane po jednom od 3 pomenuta modela, a o njihovoj igrackoj vrijednosti se nisam izjasnjavao... Opet jedna neproverena informacija, kako je igra Trought the Ages, samo reprint stare, nije tacno, igra je dapace podignuta na mehanci stare, ali je potpuno nova igra, cak postoji i promena u nazivu same igre...
*ja sam se u svom postu jasno ogradio od posmatranja igara kroz klasu kojoj pripadaju, i igra nema veze dal je euro,amertrash,thematic,war... u mom posmatranju postoje samo dobre i lose igre.
*U finisu nije bilo potrebe u izvinjavanju u mnozini, kritike su bile upucene na moj post, i iskreno jedini dio, koji me je dodirnuo je navlacenje, da iznosim neproverene informacije. Hvala i na tvom misljenju ali sa ovim postom, zavrsavam svaku mogucu polemiku u toj smjeri. Svako suprotno misljenje je kvalitetno, ako je dovoljno kvalitetno argumentirano, mi nemamo potrebe da se ubjedjujemo, ali je dobro da iznosimo dobre argumente, pa makar se nikada ne slozili. Svaki drugaciji nacin, prelazi iz razmene argumenata u svadju, a ja takav vid komunikacije prezirem.