https://boardgamegeek.com/boardgame/342810/marrakesh
Debljina pravila i količina tokena je izgledala nadrealno, punchoutanje i slaganje cijelog Essential Editiona je trajalo skoro 2h.
Uglavnom to je Feld i akcije su izrazito jednostavne, pravila su pitka ali je opcija kao uvijek jako puno.
Svima je već poznat Amerigo toranj koji je ovdje neusporedivo bolje i zanimljivije upotrebljen, a koristi se na način da igrači od ukupno 12 Keshija, potajno odabiru 3 u svakoj rundi, te se svi zajedno bacaju niz toranj, a zatim se draftaju samo Keshiji koji su ispali u toj rundi dok ostali čekaju unutar tornja.
Rundi je ukupno 4 po sezoni dok ne odabereš/izbacaš svih 12 Keshija, a igraju se ukupno 3 sezone. Postoji 12 boja Keshija koje odgovaraju količini mogućih akcija, iako je zapravo samo 8 akcija.
E sad da probam opisati suštinu, 3 Keshija koja odabereš u rundi su 3 akcije koje ćeš raditi u toj rundi te na te lokacije postavljaš radnike, a svi Keshiji koje draftaš nakon što su ispali iz tornja ti ojačavaju te akcije koje ćeš nekada raditi, nakon draftanja Keshija aktiviraš postavljene radnike koji mogu napraviti dodatno ojačanje akcije ili aktivirati akciju.
I to je to, akcije su kao što sam rekao izrazito jednostavne, skupljanje resrusa ili trejdanje resursa za bodove, kupovanje nekih nadogradnji za akcije, track movement na 3 lokacije, ali su 2 trake povezane da daju bonuse usporedno, rondel skupljanje bonusa, akvizicija end game pločica i ostale varijacije na temu. Funkcioniranje svega međusobno je super zamišljeno pa aktivacije akcija nema smisla da su kompliciranije od nečeg jednostavnog jer suština igre je planiranje kako najbolje uskladiti redosljed odabira akcija i što bolje iskorištavanje krađe ponekog protivnikovog Keshija koji će u nekoj kasnijoj rundi ispasti iz tornja.
Dodatni svaki kraj sezone je posoljen sa Uwe/Luciani stilom, plaćanjem resursa ili dobivanjem hrpe negativnih bodova, ali ovdje je puno lakše tome izaći na kraj.
Najveća interkacija u igri je draft Keshija i utrka na vodenom tracku, te naravno kupovanje raznih otvorenih opcija/pločica. Uglavnom je solitare mozgalica s vrlo poželjnim iščekivanjem drafta, i na kraju ćeš morati igrati sve akcije skoro jednak broj puta, a opet želiš barem na 2 ili 3 akcije doći do maksimuma jer je to najveći in game i end game bonus.
Svi moduli u base gameu su zapravo nepotrebni, možeš igrati sa svime ili sa ničime ništa se uopće neće promjeniti u igri, samo minimalna promjena u akcijama. Queen Games je ovo sigurno mogao malo i streamlineati jer postoje 2 tokena koji se dodaju među igračima, ali jedan je first player jedan je round tracker (apsolutno nepotrebno). Ima tu još nekih zamjerki, pogotovo Windows 95 WordArt stilu, bijelom Keshiju i Keshiju boje drveta koji su apsolutno isti, samo jedinice od resursa iako ih nekad skupiš i preko desetak, te užasnoj kvaliteti kartona za kutiju i samog kartona od dijelova za igru uspoređujući isto sa cijenom igre, ali ajde ipak je u potpunosti proizvedena u Europi (navodno) pa je to dosta veliki plus po meni. Isto tako neke end game pločice su odmah nakon prvog gamea bile jako čudne jer su donjele maksimalnih 18 bodova u prvom gameu, a neke mogu donjeti 11 maksimalno, neke čak i manje, a cijena i luck faktor je apsolutno jednak između svih (iako za to vjerujem da ima smisla).
Ako nekog zanima sad je i ekspanzija sa 7 modula na Kickstarteru koji su značajno utjecajniji na gameplay od basegame modula, ali mislim da niti jedan ne dodaje nešto ekstra igri nego samo još jedan layer nakon što se odigra najznimljivji dio (draft i odabir akcija)
Krajnja procjena, odličan i zanimljiv mid-expert style Feld.