Hallertau je najnovija igra meni omiljenog dizajnera Uwe Rosenberga. Kao za svaki novi naslov koji covjek izbaci i uz ovaj se vezu komentari "opet ista igra, zito, sadi, beri..." i "dal mi treba jos jedna..." pa evo kratkog osvrta
Najveci proizvodac hmelja u Njemackoj i regija koja je medu prvima krenula sa uzgojem hmelja u srednjoj Europi zove se Hallertau. Igra nas smjesta u sredinu 19. stoljeca gdje svaki igrac pokusava razvit svoje selo uzgajajuci razlicite usjeve (hmelj, raž, lan i ječam), uzgajuci ovce (koje proizvode meso, mlijeko, kožu i vunu) i razvojem lokalnih obrta
Igra traje 6 rundi, a svaka runda ima 10 faza (vecina je upkeep, kao u Feast for Odin)
Necu sve opisivat detaljno ali spomenimo da svaki igrac ima nekoliko boardova (community center board, field board, stable board, jewel box),
Najveca koncentracija je posvecena Field boardu koji se sastoji od 8 stupaca i 5 redova
Lijevo od 8 stupaca nalaze se sobe (skladista?) koje su numerirane od 1 do 5 u kojima ce biti svi nasi resursi (personal supply), ali umjesto da uzmes npr 10 mlijeka, uzmes 2 milk tokena i stavis ih u sobu 5
Zeleni dio sluzi za polje (field) na kojima cemo sadit nase usjeve, u svakom stupcu moze bit najvise jedno polje. Ovisno u kojem redu se polje nalazi (2-5, polje ne moze bit u prvom retku) toliki ce bit nas povrat investicije, odnosno, ako posadis jecam na field u petom redu, prilikom harvesta ces dobit 5 jecma
Kroz 10 spomenutih faza svake runde bit ce i Harvest gdje poberemo svako posadeno polje i smanjimo vrijednost polja za jedan (spustimo ga jedan red ispod) a svako prazno (neposadeno) polje postane vrijednije (pomaknemo jedan red gore)
Nabava resursa, polja, sadnja i slicno su akcije koje se biraju worker placement mehanikom sa glavnog boarda :
Ipak i tu je nesto inovativno, nitko nema "svoju boju" nego sve workere predstavljaju ove plave kockice.
Svatko krece sa 6 i svaki naredni krug dobiva kroz "income"( opet jedna od onih 10 faza) 6-12 novih workera ovisno kolko su razvili svoje selo
Svako akcijsko polje (skoro svako) ima mjesta za 1, 2 i 3 workera, prvi igrac koji koristi akcijsko polje mora potrosit samo jednog dok za sljedece igrace polje postaje skuplje (dva pa tri workera)
Nakon sto svi igraci potrose sve workere oni se nece vratit svojim vlasnicima (jer ih nema!) nego ce random nacinima (razlicito za 1-4 igraca) samo dio bit uklonjen sa ploce, sto znaci da kad krene sljedeca runda, ploca nece bit prazna
Ok, sve smo posadili, pobrali, sad vjerojatno treba nekog i nahranit?
Za divno cudo, ne...
Svi skupljeni resursi nam sluze da na kraju runde (jedna od onih 10 faza ) pomognemo i unaprijedimo lokalne obrte (Caprentry, Brewhouse, Cooling House, Bakehouse, Manufacture) koji se nalaze na nasem comunity boardu
Ti obrti su ovi mali narancasti tileovi koji svaki ima razlicite resurse koji mu trebaju za napredak, ako uspijemo platit, tile obrta pomaknemo korak udesno (kolko puta platimo, tolko koraka napreduje). Unaprijedivanje obrta u prvom krugu treba platit jedan resurs, u drugom dva.... i u sestom sest resursa...
Jednom kad se svaki od obrta pomakne jedan korak udesno otvara se prostor da unaprijedimo (pomaknemo ga korak udesno) i nas Community Center tile (to je ova velika kuca).
Slika prikazuje tri koraka, prvo unaprijedivanje obrta, zatim unaprijedivanje Community centra i kao rezultat kroz prozor kuce vidi se novi broj workera s kojim cemo raspolagat u sljedecem krugu
Uz sve to postoje i cetiri vrste karata (mozda ste primjetili na glavnom boardu u svakom kutu jedan deck) koje se mogu odigravati anytime a to su Gateway, Farmyard, Bonus i Point cards
Sve karte na sebi imaju neki uvjet / cijenu i daju neki benefit koji moze bit jednokratni ili dugorocni
Ako je u pitanju uvjet, ne treba nista platit, samo uvjet mora bit zadovoljen, odigras kartu i dobijes benefit, npr :
Karta 1 - Ako je bilokoje akcijsko mjesto skroz popunjeno mozes odigrat i dobit 2 jecma i hmelj (+vuces bonus kartu)
Karta 2 - Ako u svom personal supplyu imas 6 jecma i 6 razi dobijes lan i hmelj (+vuces bonus kartu)
Ovo je bio primjer Gateway karata koje su u pravilu "jeftine" i daju lagani boost nasoj ekonomiji, Farmyard su slicne ali uglavnom treba nesto platit (npr plati xy i dobijes 3z)
Za razliku od Gateway i Farmyard karata koji svaki ima 4 decka (a u svakoj igri koristis jedan od svakog) tu su i Bonus i Points karte koje su iste u svakoj igri
Nakon sto podmiris cijenu i odigras Bonus kartu, benefit ne dobijes odma nego do kraja igre u bonus fazi (3. faza od vec spomenutih 10) dobivas isplatu
Npr platis ovcu i do kraja igre dobivas vunu po krugu
I za kraj, tu su Points karte ilitiga endgejmskoring, takoder imaju cijenu al daju bodove za kraj igre
Imas vecu hrpetinu od mene? (dada, Uwe ima svoje prste i u Viticultureu i u Terra Mystici)
Prije nego sto ista odgovorim trebam priznat da Uwe i ja imamo vrlo intiman odnos pa mi je tesko biti objektivan, al probat cu
Uwe i ja, druga dva
Kako Hallertau stoji u usporedbi sa drugim Uweovim igrama?
Iako "opet sadimo i beremo" prvi dojam mi je da je Hallertau dovoljno drukciji da ima mjesta na svacijoj polici, bez obzira koliko se Uwetovih igara na njoj vec nalazi. Oni kojima je OraetLabora ista ko Glass Road ili Le Havre se vjerojatno nece sloziti sa mnom (priznajem slicnost kod Agricole/Caverne i Loyanga/Reykholta al to je to)
Dada, sadi se i bere kao u Agricoli/Caverni/Loyangu/Reykholtu, unapredivanje obrta podsjeca na kraj runde u Reykholtu, imas bonus round kao u Feast for Odin, x pretvaras u y kao u svakoj njegovoj igri.... bla bla... Al je potpuno svoja igra!
Kako bih ocijenio Uwetove igre?
9.5 Ora Et Labora
9.25 Agricola
9 Feast for Odin, Nusfjord, Caverna, Fields of Arle, Le Havre
8 Glass Road, Agricola ACBS, Patchwork
7.5 Reykholt
7 At the gates of Loyang
*(samo jedna igra je ikad dobila desetku od mene, TTA)
Nakon jedne odigrane partije sa pocetnickim kartama (begginers deck) vjerujem da Hallertau ima potencijala da se ubaci medu ostale "devetke" na listi
Prerano je za pisat neke ozbiljnije recenzije al mogu reci da sam zadovoljan novom prinovom
Prognoziram:
TOP100 BGG (ne vjerujem da ce nadmasit Feast for Odin)
WEIGHT : 3,7
Moja ocjena nakon jedne partije 8/10