Koristiti ću engleske nazive/termine čim više mogu kako bi se izbjeglo prevođenje i moguća zabuna uslijed toga.
Igrači vode jednu od šest sila :Osmanlije,Španjolska,Engleska,Francuska, Sveto Rimsko Carstvo (Holy Roman Empire )i Protestanti ,te nekoliko manjih,neovisnih država-gradova koje igrači pokušavaju pridobiti na svoju stranu ulaganjem CP-a (Command Pointa) te time dobiti veću vojsku i key-eve /square spaces na mapi koji osim što donose bodove omogućuju da jedna sila poveća svoj broj karata u ruci.
Šest glavnih sila:Ottomans,Spain,England,France,HRE i Protestants.
Države gradovi:Papacy,Venice,Scotland,Irleand i Portugal.
Na početku igre svaka sila dobiva onaj broj karata koliko im je naznačeno na Power Card-u i dodatnu kartu ukoliko administrativni rejting leadera postoji.
Engleska – ukupno 4 karte za prvi turn.

Square control markeri ili key nalazimo u važnim gradovima svake sile,zauzimanjem nečijeg key-a smanjuje se broj karata dostupnih tom igraču a povećava pobjedniku.Square control ili Key smatra se Fortified space.
Postoji nekoliko načina pobjede u igri:
-Standardna pobjeda – ukoliko jedna sila ostvari 25VP i zadrži ih do kraja impulsa.
-Dominantna pobjeda – ova vrsta pobjede počinje važiti nakon Turna 4,ukoliko je broj VP-a neke sile manji od 25VP a veći za 5VP od svake druge sile.
-Automatic Military Victory – kada bilo koja sila putem osvajanja drugih Key-eva ukolni svoj posljednji Key marker sa Power Card.

-Religijska pobjeda – ukoliko protestanti uspiju proširiti religijski utjecaj na više od 50 mjesta (spaces),odmah pobjeđuju,ukoliko broj Katoličkih mjesta (spaces) padne na 9 Španjolska pobjeđuje Catholic Religious Victory.
-Catholic Rebellion Victory – popularni Gunpowder Plot – za ovu pobjedu potrebno je stvoriti posebne uvjete,3 jezuita u Engleskoj i više od 4 mjesta pod katoličkim religijskim utjecajem na teritoriju Engleske,ukoliko uspije Španjolska postavlja Katoličkog monarha na tron Engleske.
Bonus VP
Dodjeljuju se kada se ostvare sljedeći uvjeti u igri
• Piracy VP awarded
• Patronage VP received by scientist or artist
• Assassination VP (1 VP for each kill)
• Circumnavigation (2 VP first; 1 VP second)
• Virgin Queen (1 VP per turn unmarried)
• Marriage VP for positive result on table
• Virginia Dare VP from a colony
• Cyprus VP for Ottoman control of Cyprus
• Suez Canal VP (2 VP if constructed)
• War Winner VP for successful Foreign Wars
• Paris control VP (za svaku turn 1VP ako je Pariz pod kontrolom francuza)
• Master of Central Europe VP (HRE kada zauzme i zadrži Budu)
• Master of the Netherlands, Polish Royal Election, Dutch Revolt,
and Enterprise of England VP from events
I eventi koji oduzimaju VP.
• Slave Trader (–1 VP)
• Mary Queen of Scots Executed (–1 VP)
Kako sam već dotaknuo neke termine kao space ili home space,to ću obraditi kao i kretanje na mapi,ali prije toga potrebno je napomenuti da se karte koriste za evente,koji su nekada i predmet trgovanja u fazi Diplomacije ili se koriste za Command Pointe koji služe za kretanje,podizanje vojske,gradnju brodovlja ili za politički utjecaj mjesta preko kojega se krećemo npr. – ukoliko Francuzi stanu na mjesto van utjecaja francuske oni moraju na to mjesto politički utjecati plaćajući 1CP i stavljaju svoj Control Marker.Karte se igraju ili za Event ili za CP.Na početku igre u špilu se nalaze 63 karte a u kasnijim turnovima se dodaje još karata,ovisno kako je na njima naznačeno.

LINK sa manifestom svih karata.
Igra se po Impulsnom redu, jedna karta po igraču:
-Ottomans
-Spain
-England
-France
-HRE
-Protestants
Jedan Impuls u igri jednako je igranju jedne karte (4-5 godina u terminima igre),ukoliko neka sila ima 5 karata to je jednako 5 Impulsa,kartu-dvije moguće je zadržati za sljedeći turn ukoliko administrativni rejting vladara dozovoljava (vladari umiru tijekom nekih odigranih evenata a novi koji dolaze mogu imati nizak administrativni rejting).Mandatory event nemože se zadržati i mora se odigrati.Igrač ne smije reći Pass ukoliko nije odigrao svoju Home Card – sve sile imaju jednu ili dvije Home karte koje ne mogu biti predmet trgovanja tijekomDiplomatske faze ali eventi na njima mogu.Kada svi igrači odigraju sve karte u ruci ili kažu pass – turn je gotov.
Kretanje i mjesta na mapi
Sva mjesta (spaces) na mapi su utvrđena ili neutvrđena.Utvrđena mjesta su Keys iili krug sa osam krakova. Sva spaces se smatraju Home Space one sile kojoj pripadaju,te sukladno tome su u istoj boji.
Za kretanje između spaces povezanih punom crtom potrebno je iskoristiti 1CP,dok isprekidana crta predstavlja planine ili teško prohodan teren te kretanje uzima 2CP-a.Na mjesto na koje jedna sila stane tijekom kretanja a nije njezino Home Space,ta sila mora potrošiti 1CP na politički utjecaj i staviti svoj Control Marker,bez toga nije moguće se kretati dalje. Vojska ukoliko bude napadnuta nema se gdje povući(jer nema space sa njihovim utjecajem) i biva uništena a Leaderi zarobljeni.
Jedinice mogu politički utjecati na na susjedno (adjacent) mjesto (space),bez ulaska u to space ukoliko takođe nema neprijateljske vojske koja je isto susjedna (adjacent) tom istom mjestu.Na primjeru sa slike španjolska jedinica nije mogla koristiti tu opciju i prebaciti politički utjecaj Touluse-a jer ih dijeli Mountain pass te samim time predstavlja prepreku.A i Touluse ima susjednu (adjanced) francusku vojsku.Međutim sada kada je Touluse osvojen,španjolska vojska može bez ulaska u Montpellier prabaciti ga na Španjolski politčki utjecaj,i postaviti marker,naravno ukoliko nema niti jedne francuske jedinica susjedne (adjacent) Montpellier-u.

Gradnja utvrda – samo jedna po impulsu,osim Španjolske koja može i više ali to ovisi o science bonusu.

Maksimalan broj vojske koji se može kretati bez leadera je 4.Kolikim brojem jedinica jedan leader može zapovjedati a i kretati se,objašnjeno je na slici.Na primjeru Schwendija imamo 8 jedinica (8 kocki) + 1 koju dodaje njegov Battle rating.Leaderi mogu biti zarobljeni tijekom bitke te predmet Diplomatskog trgovanja,gdje se obično razmjenjuju za kartu-dvije.
Kopnene jedinice smatraju se van utvrda ukoliko njihov broj prelazi 4 tj. do 4 jedinice mogu se povući u utvrdu tijekom napada.U svakom drugom slučaju vodi se Field Battle,gdje se zbraja ukupni broj jedinica – što je jednako broju kocki koje se bacaju + Leader Battle Rating i eventualno moguće je odigrati neku Combat kartu.Ovdje mora biti istaknuta velika važnost leadera,jer samo oni mogu pomicati velike skupine vojske,ako su zarobljeni ili uklonjeni nekim eventom od planova velikih osvajanja neće biti ništa.Tu je bitno osigurati se tijekom Diplomatske faze.

Za kretanje vojske preko mora,potrebno je imati u svakoj Morskoj Zoni (Sea Zone) ili luci jedan brod,tvoreći tako transportnu liniju.Bez obzira na prisutnost leadera preko mora je moguće transportirati samo 5 jedinica + Leader.Na primjeru - Mehmed Pasha sa 5 Regulara da bi se iskrcao kod Marseja mora utrošiti 4CP-a i imati u svakoj Sea Zone po jedan brod,pretpostavljamo da Španjolska flota u Messini neće pokušati presresti osmanlijsko brodovlje.Od luke u Lepantu preko Jonskog mora,Berberske obale,Lionskog zaljeva do ulaska u luku Marsej.
Kopnene jedinice postoje u nekoliko denominacija,te nisu sve dostupne svim igračima,ovo odražava prosječnu vojnu moć u tom periodu u povijesti.

Vrste kopnenih jedinica
1 Regular = 10.000 vojnika

-Regulari,skupe jedinice ali nisu podložne pobunama kao plaćenici,za podizanje 1 Regulara potrebno je utrošiti 2CP-a
-Mercenaries su jeftine jedinice ali podložne pobunama tj. eventima koje će zasigurno odigrati vaš protivnik,nisu dostupni Osmanlijama,za podizanje 1 Mercenarie potrebno je utrošiti 1 CP.

Cavalry – dostupni samo Osmanlijama,jeftine jedinice,nemaju utjecaja na opsade,sprječavaju protivnika da izbjegne bitku,za podizanje 1 Cavalry potrebno je utrošiti 1CP.

Primarni cilj vojske je zauzimanje Key-eva kako bi povećali bodove i broj karata u ruci.Da bi se jedno mjesto/key osvojilo potrebno ga je prvo staviti pod opsadu a tek u drugom impulsu (ne turnu) pokušati osvojiti,plaćajući 1CP za Assault.
Podizanje vojske moguće je samo na svojim Home Spaces,mjesta politčki i vojno zauzeta ne računaju se kao Home Space jedne sile.
Opsada (Siege) - da bi se jedno utvrđeno mjesto (Key ili Fortress) stavilo pod opsadu,vojska mora biti brojčano veća nego vojska branitelja,ukoliko tijekom Assaulta broj opsadnih vojnika padne ispod broja nego što ih se nalazi u utvrdi (Key ili Fortress) opsada se prekida,napadač se mora povući onim putem kojim je i došao,ili u space koji je dostupan,ukoliko takvo mjesto (space) no postoji sva vojska je eliminirana a lideri zarobljeni.
-Jedinice se nemogu povući (retreat) u space pod Unrestom ili space koji sadrži neprijateljsku vojsku.
-Kopnene jedinice nemogu se povući u Sea Zone.
-Jedinice se nemogu povući u Independent (Neutralno - sivo obojana spaces) mjesto ili mjesto kontrolirano od neke druge sile,osim ako ta sila nije saveznik jedinica koje se povlače.
-Ako je defender izgubio bitku,njegove jedinice nemogu se povući u mjesto (space) iz kojeg je neprijateljska vojska došla.
-Ako je Aktivna Sila (igrač čiji je red-impuls) izgubio bitku,njegove jedinice moraju se povući odakle su i došle.(To znači da Neaktivni igrač - non active player tj. defender ima opciju da se povuče u bilo koje dostupno space koje zadovoljava gore navedene uvjete)
Primjer (bez dodatnog modificiranja die rolla Combat/Response kartom) – Mehmed sa vojskom kreće se prema Pressburgu plaćajući 1CP za kretanje –stavlja Pressburg pod opsadu i u sljedećem impulsu plaća 1CP za Assault – Pressburg je utvrda i iako nema vojske brani se sa bacanjem jedne kocke (5 ili 6 je jedan pogodak).Nakon što Pressburg padne odmah prelazi pod političku kontrolu Otomana ( ne treba plaćati 1CP za političku kontrolu jer space je osvojen) a zatim plaća 1CP za kretanje do Beča,koji stavlja pod opsadu i može ga tek napasti (Assault) u sljedećem Impulsu.
Pressburg je utvrđeno mjesto,ali kako jedno utvrđeno mjesto nema vojsku,broj jedinica napadača se ne dijeli sa 2 - napadaju sa punim sastavom 9 vojnika = 9 kocki.
Schwendi ima 4 jedinice i to mu dozvoljava da se povuče u utvrdu.Napadač – Otoman mora kod Assaulta prepoloviti jačinu svoje vojske jer napda utvrđeno mjesto ali koje sadrži vojsku branitelja - ima 9 vojnika 9/2=4.5 round up na 5 + Mehmedov battle rating 1 = ukupno 6 napadačkih kocki,naspram 5 + 1 Schwendijevih – 4 jedinice vojske = 4 kocke + 1 kocka za defendera u fortified place + 1 Schwendi battle rating = total 6 odbrambenih kocki.
***Vrlo rizičan napad za Osmanlije,ukoliko nemaju kod sebe neku Combat kartu ili igranje iste dogovoreno sa nekim drugim igračem u njihovo ime trebali bi izbjeći ovakav odnos snaga.***

Vrste brodova
Osim što služe za transport jedinica,korisne su i kod piratstva,uništavanja neprijateljskog brodovlja kako bi ostvarili dominaciju na moru.Na primjeru vidimo da neoprezni Francuzi,nakon što im je flota uništena od strane Engleza a zatim zauzet Calais,ne mogu staviti grad pod opsadu dokle god ne savladaju englesko brodovlje u Kanalu.

Galley – manje efikasne kada se bore u zoni Atlantika (-1DR)

Corsairs – mogu ih graditi samo Osmanlije i sa njima mogu piratizirati i onu silu sa kojom nisu u ratu.

Galleon – bore se jednako efikasno bilo gdje na mapi,ali imaju negativni -1DR kod pokušaja presretanja i izbjegavanja bitke na Mediteranu.Nisu dostupne Osmanlijama.

Race-built Galleon – moguća gradnja kada se Naval Leader (Drake) posveti gradnji istih,imaju isti ekvivalent kao Galleons ali uzimaju manju štetu kada se bore na Atlantiku. Nisu dostupne Osmanlijama.

Armada – dostupno samo Španjolskoj,gradnja počinje odigravanjem Home Card „Spanish Armada“ koja dolazi u Turnu 4.Može biti samo konstruirana u lukama Seville,Coruna ili Lisbon.Nije dostupno Osmanlijama.

Patrols – konstruirane od strane Španjolaca kako bi zaštitili bogatstva Novog Svijeta od pirata.Nije dostupno Osmanlijama.

Za razliku od kretanja kopnene vojske gdje se plaća ulazak u svaki space,za 1CP moguće je pokrenuti sve brodove istovremeno za jednu Morsku zonu.
Brodovi se mogu kretati i bez Naval Leadera.
Denominacija naznačena na bilo kojoj vrsti broda jednaka je broju kocki koje se bacaju - 2 Galleon = 2 kocke.Dvije dobivene petice (5) ili šestice (6) potapljaju jedan brod.Primjer - Španjolska sa 6 Galley's (kocki) napada Osmanlijsku flotu koja broji 6 Galley's (6 kocki) - španjolski igrač dobiva rezultat 5,5,6,1,1 i 3 dok Ottomani dobivaju 5,5,3,1,2 i 2 - Španjolci dobivaju ovu pomorsku bitku,dvije petice eliminiraju jedan brod a jedna šestica dodatni brod Otomana,to im dozvoljava pobjeda u ovoj bitki,dok španjolski igrač gubi 2 Galley's.Ovaj primjer je bez korištenja Naval Ratinga leadera i bez science bonusa,ako ga ima.
Naval leaderi imaju svoj Piracy rating (dodatne kocke),te Battle Rating,a oni koji plove i do Novog Svijeta imaju naznačen Navigation Rating koji im pomaže kod lošeg rezultata bacanja kocke tijekom plovidbe uz vjetar (nije nužno da se plovi tako ali može se uštedjeti koji CP) ili oplovljavanja opasnih točki npr. Cape Horn-a u pokušaju da oplove Svijet.Ukoliko brod Naval Leadera bude oštećen popravak traje do sljedećeg turna ukoliko igrač odluči vratiti kapetana natrag na Stari kontinent,u suprotnom ostaje oštećen i čeka kraj zime u nekoj koloniji kako bi na proljeće nastavio put.Također Naval Leaderi mogu izgubiti bitku sa izdajničkim vodama nepredvidljivog Oceana....naravno izglede za preživljavanje moguće je povećati nekom Response kartom.
Naval leader

Politička i Religijska kontrola dva su odvojena pojma
Politička kontrola mjesta/grada - bitna da bi se jedinice mogle nesmetano kretati,postavljanje Jezuita,povlačenja usljed izgubljene bitke,kod Spring Deploymenta omogućuju da se jedinice pošalju van granice svoje države na neprijateljski teritorij.
Religijska kontrola mjesta/grada - važna radi religijskih ratova,ukoliko broj mjesta (spaces) pod religijskom (ne političkom) kontrolom protestanta premaši brojku 50 donosi automatsku pobjedu Protestantima,dok suprotno,ako broj mjesta padne ispod 9;pobjeda je Španjolske.Utječe na VP koji se sukladno broju mjesta dodaju-oduzimaju svim silama koje igraju,osim Otomana,te posebnim eventima dodjeljuju se stalni VP nekoj sili koja u tom momentu zadovoljava uvjete odigranog eventa.
Spaces sa bijelom bojom su pod utjecajem Protestantizma,dok potpuno obojana spaces smatraju se Katoličkim (Poradi jednostavnosti reći ćemo da spaces otomana nemaju nikakav utjecaj na ovu podjelu).Na slici se vide podijeljenja spaces i takva mjesta smatraju se Home Spaces dvije sile ,Protestanata i Francuza – računa se samo donja boja,a Protestantsko može postati tijekom pobune kada i mijenja religijski status.Ovo je bitno iz razloga što Protestanti startaju igru van mape i plaćajući 2-5CP za pobune na upravo tim podijeljenim mjestima – to može raditi i svaka druga sila (osim ottomana) ali to odmah dvije sile stavlja u stanje rata.Ovisno koliko jedna sila spreman je uložiti CP toliko kockica baca u pokušaju religijskog konvertiranja mjesta/space.Rezultat 5 (manja konverzija) ,dok 6 (veća konverzija) omogućava "gađanje" key-a i širenje religijske baze odakle se dalje koristi manja konverzija (5).Ovo je u vrlo pojednostavljeno objašnjenje a detaljna procedura sa slikama nalazi se u rulbuku.

Home space od HRE ali pod kontrolom Španjolaca....

Naravno da je ovo samo grubi presjek jedne (vojne) mogućnosti koje igra pruža.I kako je na početku napomenuto,namjera je da se olakša čitanje rulbuka i upozna terminologija kojom se koristi.Ovo je prezentacija samo jedne vojne opcije i osnova kretanja po mapi,tu nisam niti htio ulaziti u taktike povlačenje,presretanja a niti dotaknuo se nisam relgijskih sukoba i diplomatske faze koje su jako robusne,sklapanja brakova,savezništva i šta sve ona nose sa sobom,spoznoriranja naučnika i umjetnika, istraživanja Novog Svijeta.
Kako svaka sila ima svoje specifičnosti – npr. Francuska vrlo lako dolazi do VP putem brakova,dok HRE može u kratkom vremenu podići zastrašujuću vojsku- u prijevodu to znači ukoliko se nekoj od sila dozvoli da ide linijom manjeg otpora ta partija ima tendenciju da brzo završi.Bodovi se vrlo teško skupljaju u ovoj igri,i kada neko ima varljivih 23 boda realno je daleko 20 bodova do 25 a ne 2.
Ako imate kakvih pitanja slobodno pitajte.