![slika](http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/540/aNtW3Q.jpg)
• Winner : BoardGameGeek Pre-WWII Wargame of the Decade
• Winner :BoardGameGeek Multiplayer Wargame of the Decade
• Winner :2006 Charles S. Roberts Award, Best Pre-World War II Boardgame
• Finalist :2007 International Gamers Award, Historical Simulation
• Winner :2006 Walter Luc Haas Award, Best Simulation Game (Germany)
• Finalist :2007 Golden Geek Award, Best Wargame
![slika](http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/913/3Vrnbr.jpg)
Here i Stand igra je koja pokriva religijske,političke ali i vojne konflikte ranog 16.-og stoljeća,priča se otvara sa Luterovih 95 teza.Mapa i komponente su vrhunske produkcije i pravo malo remek-djelo.
Ovaj generički opis nemože otkriti sve ljepote igranja sa 6 igrača,i otkriti brojne taktike ali i smješne situacije.Nakon dvije odigrane partije uživo te nekoliko online partija ,gdje svakako dolazi do izražaja korist interneta u učenju mehanike ,od drugih iskusnijih igrača,ali istovremeno uskraćuje onaj najbitiji dio – igranje uživo.Razlike igranja online i uživo velike su i mogu navesti na potpuno drukačiji zaključak o igri.
Izrazito asimetrična,prateći povijest,gdje svaka sila ima različiti cilj,pokrivajući strateški i taktički dio do detalja,te od igrača očekuje da donekle poznavaju silu toga vremena koju vode.Ovo nije nužnost ,kao niti poznavanje svih pravila osim svoga dijela,sa izuzetkom da barem jedan igrač mora dobro poznavati pravila,tu bih svakako naglasio da to bi morao biti Protestantski igrač ili Papa .Kako potonja dvojica imaju dosta debata
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Diplomatski dio izrazito je bitan,i naročito zanimljiv za one koji mogu ispregovarati nemoguće.Savezi i utjecaj na druge vladare dovode atmosferu do usijanja, dok se za stolom počnu službeno objavljivati dogovori,pa možemo govoriti i o špijunaži i lažnim ratovima.Kao pravi multiplayer omogućuje udruživanje,ali zbog asimetričnosti pretjerano forsiranje situacije obično se okrene protiv dojučerašnjih saveznika .
CDG gdje se Command Point-i koriste za podizanje vojske,kretanje,gradnju vojnih brodova,gradnju utvrda,slanje ekspedicija u Novi Svijet ili za niz evenata koje nude,a koji su takođe dio predmeta trgovanja putem diplomacije.Pobjednik pokušava ostvariti 25VP kroz osvajanja glavnih gradova (keys) koji uz to omogućuju dodatne kartu-dvije u ruci,gradnju dvoraca (Francuzi), oplovljavanje Svijeta ,gradnju katedrale Sv.Petra (Papa),religijske konverzije,piratstvo, te istraživanje Novog Svijeta.
![slika](http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/537/XNIIOt.jpg)
Osmanlije (Sulejman Veličanstveni):
Najlkaši za naučiti igrati,njihova uloga je da drže na oku Habsburge ,dok u početnoj fazi Protestanti itekako imaju koristi od osmanlija.Snažno vojno orijentirani mogu biti neugodni,ali najveću snagu dobivaju nakon osnivanja piratske luke u Alžiru,gdje im je cilj piratiziranje Habsurgovaca tj. na taj način smanjivati broj karata im u ruci.Naravno da i druge sile imaju koristi od oslabljenih Habsburga,što ih čini diplomatski jako interesantnim.
Habsburzi (Karlo V):
Najviše zainteresirani za elektorate u Njemačkoj,prava akcija počinje sa pojavom Šmalkaldske lige,iako je moguće da je politički i diplomatski odgađaju.Kako su na meti Osmanlija i na početku u ratu sa Francuzima moraju dobro osigurati svoj položaj pregovorima a kasnije i vojskom.Istraživanje Novog Svijeta je svakako obvezno i poželjno.Habsburgovci su klasična „kasna sila“ igre.
Engleska (Henrik VIII)
Osim brige za muškog nasljednika koji mu donosi 5VP,Henrik ima relativno slabu i dobru poziciju.Iako bi udruživanjem sa Habsburzima postigao vojnu premoć nad Francuzima treba imati na umu da ipak ako osvoji Antwerp i uspije ga zadržati gotovo sigurno juriša prema pobjedi.Odnosi između engleskog i francuskog kralja vrlo su napeti ovdje i moraju se držati pod kontrolom i okom ostalih igrača.Podizanje jake mornarice svakako je prioritet,imaju mogućnost objaviti rat bilo kada tijekom igre a ne kao ostale sile isključivo tijekom faze Diplomacije.
Francuska (Franjo I)
Njihova krhka diplomatsko/vojna situacija,i obzirom da su na početku u ratu sa Habsburzima,zahtjeva pažljive diplomatske pregovore,dok se ne ostvari nekakva vojno/politička moć.Blizina neutralnog Metza i njegovo zauzimanje svakako je prioritet,ukoliko i Habsburzi imaju iste namjere,onda može biti nezgodno.Mogu stajati i trebali bi na putu Henriju VIII gradnjom brodovlja u Engleskom Kanalu;ali općenito vrlo osjetljiva sila za igrati.Gradnjom dvoraca prikupljaju nekoliko VP na kraju svakog turna,a takođe i ako Milano drže pod kontrolom,što ih dodatno čini lakom metom.
Papa (Lav X)
Osim vođenja debata sa Protestantima i paleži istih,voditi će brigu da Habsburge drži pod svojom protekcijom te da im otvori put do elektorata.Mogućnost eksomunikacije onih koju mu se suprotstave te gradnja katedrale Sv.Petra čini ih zanimljivim za igrati,ali i zahtjevnim.Počinju sa najmanjim udjelom teritorija,ali mogu podići vojsku te osvojiti nekoliko neutralnih gradova-država.
Protestanti (Martin Luter)
Jedina sila koja to još nije...počinju igru van mape,te početnim religijskim konverzijama pokušavaju dovesti vojsku u elektorate,uz obavezno prevođenje Biblije.Njihov početak varira,ukoliko se dogodi nagla ekspanzija hitna intervencija je potrebna i dogovor svih Katoličkih igrača.Teško se kasnije zaustavljaju čak i vojno.
Ovo je minimalan presjek mogućnosti i osobina sila u igri,zbog povezanosti sila i događaja te samih vojnih djelovanja situacija koje se razviju iz toga je nebrojeno..Zahtjeva posvećene igrače ali nudi duboko osobno iskustvo i dugu post-analizu.Autor igre Ed Beach vodio je niz godina bazu podataka sa turnira HiS-a da bi 2012 ponudio dostojnog nasljednika tj. nasljednicu :
Virgin Queen - Religijski Ratovi 1559-1598
![slika](http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/203/zz9a.jpg)
• Diehard GameFAN's Best Board Game 2012
![slika](http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/673/Yy0CmM.jpg)
Vrijedi sve napisano za HiS i produkciju ali...Nakon Luterovih reformi koje nisu išle lagano,42 godine kasnije religijski ratovi nastavljaju se u jednog drugom periodu.Istraživanje Novog Svijeta sada zamjenjuju kolonije,slavni kapetani-pirati tog vremena,sponzoriranje naučnika i umjetnika te dogovaranje brakova između sila,kao i starenje budućih mladenaca,assasini te špijuni,jezuiti...itdPolitička mapa je nešto drukčija što je uvjetovano vojnim djelovanjima.Nije potrebno ulaziti u detalje,radi se o istoj mehanici kao HiS,ali ipak sa nešto drukčijim pravilima.
Gdje kritika prelazi u pohvalu:
Ed Beach koji je koristio bazu podataka HiS kako bi kreirao VQ napravio je igru koja je u svojoj srži izrazitno dotjerana,ali na podlozi turnirskih iskustava takođe je izrazito teška za naučiti pravilno igrati.Pri tome ne mislim na teško razumljiva pravila,nego za asimetričnost koja je toliko izražena da premoć neke sile u samo jednom-dva broda treba biti alarm ostalim igrači da poduzmu nešto po tom pitanju.Drugim riječima manje oprašta greške,politički i vojno zahtjeva all-out igranje iako takvo igranje kažnjava......Različite sile različito dolaze do VP,i dok Francuska brzo skuplja VP putem brakova,tako Osmanlije i HRE brzo dolaze do VP-a vojnim putem.Poradi toga Diplomatska faza mora biti izrazito jasna i oštra po mojem iskustvui može biti i neugodna;to je sve dio VQ.
Prije navedena asimetričnost ponekada će zahtjevati od igrača da prekinu svoje planove,kako bi stavili pod kontrolu neku silu.To je jedna od zanimljivih osobina igre,ali kod neiskusnih igrača često neprepoznata.Svi igrači moraju poznavati osobine ostalih sila,radi formiranja raznih Liga i njihovog utjecaja na vladare.Početno razvijanje igre možda najteže pogađa španjolskog igrača koji puna dva turna mora se braniti od Osmanlija i pritom optimizirati igranje pritisnut prijetnjom sa sjevera - Englezima i pri tome aktivno učestvovati u religijskim konverzijama - nešto na što se novi igrači teško navikavaju.Pa ipak nakon 8 partija i nekoliko u tijeku moj izbor bi bio obadvije igre, zbog svih nezaboravnih momenata i slavnih bitki kada nije moguće sjediti na stolici i mirno promatrati uništavanje vojske pod opsadom ili potapljanje brodovlja.Prebogata da bi bila mainstream i previše povijesna...